75 jaar Afsluitdijk

Van het weekend zijn we op bezoek geweest bij schoonzus op de camping. Als we op de heenweg over de afsluitdijk rijden, blijkt deze bevolkt met wandelaars. Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van deze dijk is er een wandeling georganiseerd van Den Oever naar Zurich.

75 jaar – zo kort nog. Toen mijn oma kind was, was het nog Zuiderzee. Voor mij was het als kind al ‘vaderlandse geschiedenis’. Als je er zo bij stil staat, is het wel een hele prestatie. Halverwege parkeren we de auto en onder aan de dijk genieten we even van de frisse wind en een mooi stukje Nederland. Afsluitdijk

7 thoughts on “75 jaar Afsluitdijk

  1. bij lurken moet ik denken aan de nieuwe smaakrietjes die net in de handel zijn
    waarbij je melk een smaakje krijgt als je het drinkt :))
    maar voor die rietjes zit ik hier duidelijk verkeerd! :))

  2. De tarotkaart ‘de gehangene’ deed me terugdenken aan een boek van vroeger, waar ik ooit eens iets grappigs in gelezen heb; het is het ‘letterkundig leesboek voor hoogere burgerscholen en gymnasia’ van de heren Drs C.G.N. De Vooys, J.H. Van Den Bosch en Dr. D.C. Tinbergen, uitgegeven bij J.B.Wolters – Groningen, De Haag, 1919.
    Dat weet ik precies want ik heb het daarnet opgeduikeld uit mijn stock oude boeken.
    Van de auteur Constantijn Huygens (Den Haag, 4 september 1596 x97 Den Haag, 28 maart 1687) wordt een excerpt uit ‘Zedeprinten’1625, besproken, waarbij sneldichten worden afgedrukt, die als volgt luiden:
    Snel-Dicht. – Uit het eerste boek -: Een gehanghen dief.
    Goe luyden, vint niet vreemt, al praet ick hier niet veel;
    Ick heb een zeere keel.
    Deselve.
    O ghy boosen, en ghy vroomen,
    Menigh stichtelick sermoen
    Sou’ck van desen preeck-stoel doen,
    Kost ick aen mijn aessem komen.
    Dat wou ik U niet onthouden.
    Een –lurker-, toch ?

Leave a comment